Habermas i la importància de l’opinió pública

L’esfera d’allò públic, vinculada inherentment amb l’opinió pública, és segons Habermas una part essencial de la vida social. És aquí, on tots els ciutadans, de manera lliure, poden expressar i publica les seves opinions sobre assumptes d’interès general, creant l’opinió pública. És aquí també, on els ciutadans han de dur a terme una tasca informal de crítica i control envers la dominació exercida per l’Estat. Aquest autor, ens explica que aquest poder públic que sorgeix d’aquest “procés” ha de procurar pel bé comú dels ciutadans.

Habermas ens explica que des dels seus inicis, amb la creació de l’Estat modern, l’opinió pública, i el poder que n’emana, ha estat condicionada per interessos privats. La figura de la classe burgesa, amb el seu afany de domini, ha estat estretament vinculada amb el control del poder públic. Amb l’aparició dels mitjans de comunicació, com els diaris, l’opinió pública, tot i l’oportunitat d’alliberament i pluralisme, de seguida va convertir-se en una oportunitat de negoci. Els anomenats “homes privats” barrejaven interessos econòmics i polítics personals, amb la informació, relegant l’opinió pública i el seu poder d’influència al seu domini.

Imatge

Segles més tard, la realitat descrita per Habermas s’ha accentuat a través dels mitjans de comunicació de transmissió múltiple. Els interessos que els regulen, i alhora condicionen l’opinió pública, han crescut sota la voluntat dominant d’una minoria. En la nostra societat, els interessos econòmics i polítics, els beneficis personals i el gaudi egocèntric predominen i sovint anul·len qualsevol valor, en el sentit ètic i moral. Parts importants dels ciutadans, conscients d’aquest fet, opten per la passivitat, l’apatia social i el silenci. Tot plegat ens porta a un debilitament de la figura de l’esfera d’allò públic, inhabilitant la tasca real, de control i crítica de l’opinió pública. Ara més que mai, és necessària una opinió pública autèntica, col·laborativa i crítica, més enllà dels interessos privats i a favor de l’interès general.

Imatge

Advertisements
Etiquetat , , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

rizoma in nuce

L'embrió del rizoma es crea per ser el punt de partida, després deixa de tenir importància.

Comunicar-se és compartir??

Us convido a acompanyar-me en aquest fascinant viatge al món de la comunicació

COPIA I ENGANXA

Mitjans de comunicació. Història i Actualitat

Xip to Xip

Bloc de la comunicació

EL PODER DE LES PARAULES

MITJANS DE COMUNICACIÓ: HISTÒRIA I ACTUALITAT

Leer nos hará libros......

Anàlisi i reflexió al voltant dels mitjans de comunicació

Des-Informados

Historia y Actualidad de los Medios de Comunicación

acasadellat

Un espai

(Mass)Media

Mitjans de comunicació i cultura popular

ireneuoc

mitjans de comunicació

bocaorella 2.0

bocaorella 2.0 és un espai de reflexió crítica sobre els mitjans de comunicació. Amb aquest blog tinc la intenció de considerar l'estudi dels mitjans de comunicació com quelcom complex que requereix una visió interdisciplinària. Espero doncs, poder aportar alguna cosa interessant!

El peligro amarillo

Blog dedicat a l'estudi dels mitjans de transport de la informació i la seva posterior percepció com a coneixement. Assignatura Història dels mitjans de comunicació UOC 2014. Albert Güell Juanola

Què passa?

Mitjans de comunicació. Història i actualitat.

wakeupcommunication.wordpress.com/

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Línia Editorial

Mitjans de comunicació, història i actualitat

De Gutenberg a Internet

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Mitjans de comunicació

Recopilem dades per pensar lliurement...

%d bloggers like this: