Wolf i els efectes dels mitjans de comunicació

Una de les principals inquietuds envers els mitjans de comunicació ha estat, i sovint encara és, la capacitat d’influència d’aquests sobre els receptors. En tot moment parlem d’un procés comunicatiu a gran escala, on l’emissor és habitualment un, però els destinataris són múltiples. Està clar, que un mitjà, per exemple com la televisió, que pot arribar a tanta gent és en certa manera molt poderós. L’efecte dels missatges d’aquests mitjans mediàtics, les reaccions o la manca d’elles dels receptors, el context  i les variables que influeixen… són variables que han anat introduint autors i teories diverses a l’esquema comunicatiu base. Mauro Wolf  a la seva obra “La Investigación de la  comunicación de masas” en mostra com aquesta preocupació ha anat variant amb el pas del temps.

Inicialment, a través de la Teoria Hipodèrmica i autors com Lasswell, es plantejava que la comunicació mediàtica era un procés asimètric, on l’emissor, actiu, transmetia un missatge intencional, creant uns efectes determinats sobre els receptors, entesos com a massa  passiva. Els mitjans de comunicació representaven doncs, un perill important, degut a la seva capacitat de control i manipulació. La propaganda durant la Primera Guerra Mundial i casos com “La Guerra dels Mons”, eren pels teòrics exemples clars i directes d’aquesta percepció del procés comunicatiu.

Imatge

També hi ha altres corrents que es van allunyar del suposat paper passiu de la massa, i alhora de la simplicitat del procés comunicatiu. La corrent experimental i els estudis empírics van plantejar que la possible persuasió dels receptors depèn de diversos factors tan a nivell d’audiència, com ara l’interès de l’oient, la informació prèvia, la motivació, les preferències, la percepció personalitzada…; com a nivell de missatge, la credibilitat, l’ordre… Autors com Lazarsfeld, Merton, o Katz  exposaven que els efectes dels mitjans de comunicació eren limitats, ja que depenen sobretot de la interacció social, a més dels factors personals de cada individu. Aquest nou plantejament reduïa el paper dels mitjans de comunicació a reforçar valors, actituds, postures… sense capacitat de manipulació.

Tot i aquest breu (i sintètic) recorregut pel context exposat per Wolf, hem de tenir en compte, com diu aquest autor, que els models d’investigació no es poden entendre de manera aïllada, sinó que alguns coexistien alhora, tot i ser antagònics, barrejant-se i provocant canvis i nous estudis en el camp de la comunicació.

 

Advertisements
Etiquetat , , , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

rizoma in nuce

L'embrió del rizoma es crea per ser el punt de partida, després deixa de tenir importància.

Comunicar-se és compartir??

Us convido a acompanyar-me en aquest fascinant viatge al món de la comunicació

COPIA I ENGANXA

Mitjans de comunicació. Història i Actualitat

Xip to Xip

Bloc de la comunicació

EL PODER DE LES PARAULES

MITJANS DE COMUNICACIÓ: HISTÒRIA I ACTUALITAT

Leer nos hará libros......

Anàlisi i reflexió al voltant dels mitjans de comunicació

Des-Informados

Historia y Actualidad de los Medios de Comunicación

acasadellat

Un espai

(Mass)Media

Mitjans de comunicació i cultura popular

ireneuoc

mitjans de comunicació

bocaorella 2.0

bocaorella 2.0 és un espai de reflexió crítica sobre els mitjans de comunicació. Amb aquest blog tinc la intenció de considerar l'estudi dels mitjans de comunicació com quelcom complex que requereix una visió interdisciplinària. Espero doncs, poder aportar alguna cosa interessant!

El peligro amarillo

Blog dedicat a l'estudi dels mitjans de transport de la informació i la seva posterior percepció com a coneixement. Assignatura Història dels mitjans de comunicació UOC 2014. Albert Güell Juanola

Què passa?

Mitjans de comunicació. Història i actualitat.

wakeupcommunication.wordpress.com/

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Línia Editorial

Mitjans de comunicació, història i actualitat

De Gutenberg a Internet

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Mitjans de comunicació

Recopilem dades per pensar lliurement...

%d bloggers like this: