Wolf, audiències i gratificacions

Per què hi ha sectors de població que prefereixen el diari a la televisió? Per què hi ha persones que no es perden el programa radiofònic “La segona hora” a Rac 1 i no escolten mai “Mediterranio” de Ràdio 3? Per què sovint no podem evitar enganxar-nos a un programa de televisió? Per què hi ha persones que prefereixen llegir el Periódico i no poden veure ni amb pintura La Vanguardia? Què ens porta a no mirar, llegir o escoltar un determinat mitjà de comunicació, i altres si?

Un article publicat a El País digital ens mostra estadísticament aquesta implicació directa dels receptors amb el tipus de contingut escollit. Es tracta d’un estudi realitzat a partir d’estadístiques generals i només centrat en programes de televisió, però tot hi així, veiem que segons el context, el tipus de programa preferit per l’audiència varia força. La Teoria dels usos i gratificacions, dins la corrent funcionalista, ens serveix per justificar aquesta varietat de gustos televisius a nivell europeu. Els programes amb més audiència a cada país són aquells que satisfan les necessitats, ja siguin afectives-estètiques, integradores a nivell personal o social, o d’evasió, de sectors majoritaris de ciutadans, entesos dins d’un context sociocultural concret. Aquest context és el que sovint condiciona la finalitat escollida pels individus del procés comunicatiu. Així doncs, segons els valors, la cultura i l’experiència predominant socialment el tipus de necessitats a gratificar seran unes o altres, i per tant, els programes escollits també variaran.

ImatgeMauro Wolf, en la seva àmplia obra “La Investigación de la  comunicación de masas”, i a través de la Teoria dels usos i gratificacions, ens ho deixa molt clar. És el públic, segons els seus interessos i les seves necessitats, qui tria un tipus de mitjà o un altre, un programa o un altre.   A més a més, a partir d’aquesta teoria, podem deduir que els mitjans de comunicació sovint han d’adaptar els seus continguts per poder aconseguir més audiència i ser rendibles.  Veiem doncs, que tan el receptor com l’emissor són parts activa del procés comunicatiu, uns emeten el missatge i els altres escullen el missatge que veuran, llegiran o escoltaran, a partir de la gratificació que aquest el proporciona.

Anuncis
Etiquetat , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

rizoma in nuce

L'embrió del rizoma es crea per ser el punt de partida, després deixa de tenir importància.

Comunicar-se és compartir??

Us convido a acompanyar-me en aquest fascinant viatge al món de la comunicació

COPIA I ENGANXA

Mitjans de comunicació. Història i Actualitat

Xip to Xip

Bloc de la comunicació

EL PODER DE LES PARAULES

MITJANS DE COMUNICACIÓ: HISTÒRIA I ACTUALITAT

Leer nos hará libros......

Anàlisi i reflexió al voltant dels mitjans de comunicació

Des-Informados

Historia y Actualidad de los Medios de Comunicación

acasadellat

Un espai

(Mass)Media

Mitjans de comunicació i cultura popular

ireneuoc

mitjans de comunicació

bocaorella 2.0

bocaorella 2.0 és un espai de reflexió crítica sobre els mitjans de comunicació. Amb aquest blog tinc la intenció de considerar l'estudi dels mitjans de comunicació com quelcom complex que requereix una visió interdisciplinària. Espero doncs, poder aportar alguna cosa interessant!

El peligro amarillo

Blog dedicat a l'estudi dels mitjans de transport de la informació i la seva posterior percepció com a coneixement. Assignatura Història dels mitjans de comunicació UOC 2014. Albert Güell Juanola

Què passa?

Mitjans de comunicació. Història i actualitat.

wakeupcommunication.wordpress.com/

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Línia Editorial

Mitjans de comunicació, història i actualitat

De Gutenberg a Internet

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Mitjans de comunicació

Recopilem dades per pensar lliurement...

%d bloggers like this: