Hall i la importància del receptor

Al món occidental ens passem hores mirant la televisió; informatius, sèries, pel·lícules, programes d’humor, programes del cor, documentals, publicitat… Fragments audiovisuals com aquest que podeu veure a continuació passen davant els nostres ulls, de manera continuada i constant. Però què veiem quan mirem la televisió? Què succeeix a nivell comunicatiu quan observem anuncis com aquest de Coca-cola? Què ens volen dir els seus creadors? Què captem nosaltres? Quines relacions establim després d’observar-lo? Quins valors emanen d’aquest muntatge audiovisual? Què percebem realment?  Què vol dir tot plegat?

Segons Stuart Hall un fet tan quotidià com mirar la televisió, o un anunci tan breu com el de Coca-Cola, ens revela múltiples valors i estructures socials. Aquest autor jamaicà a través de la semiòtica ens ho demostra. L’estudi dels signes i les regles implicats en el procés comunicatiu mediàtic, sobretot en la producció i la recepció, amb els respectius processos de codificació i descodificació ens revelen diverses característiques.

Primer de tot, veiem que el receptor és una part essencial d’aquest intercanvi d’informació. És aquest el que donarà forma al missatge durant el procés de descodificació, i que per tant li atorgarà un significat. Les imatges televisives com les de l’anunci de Coca-cola per si soles no són res, cal un receptor que els hi doni un sentit. Aquest sentit pot coincidir amb el d’altres receptors, però també pot ser que no sigui així, i fins i tot que el sentit original pensat pels seus creadors no tingui res a veure amb allò interpretat pels receptors. Aquesta varietat de significats connotatius d’un mateix anunci (tots som iguals, hi ha molta immigració al món, Amèrica és la millor…) són la prova segons Hall de la interpretació personal de cada individu, tal com ja havíem vist en la teoria dels efectes limitats.

Però que passa quan un significat (per exemple, Coca-cola equival a Amèrica i globalització) coincideix de manera general dins d’una mateixa societat, siguin emissors com receptors?  Hall exposa aquí que tot i l’existència d’un receptor actiu a l’hora d’interpretar el missatge, existeixen una sèrie d’imposicions estructurals que condicionen aquest procés.  Són unes estructures socials comunes, i que per tant, afecten els individus segons l’ambient i les experiències que han viscut. Així doncs, tot i la percepció selectiva dels receptors, i per tant la limitació dels efectes de la comunicació mediàtica, hi ha una estructura social de la qual costa fugir, que impregna i ens fa ser com som, pensar com pensem, i interpretar tal com ho fem. Ser-ne conscients però, ens fa més lliures.

Anuncis
Etiquetat , , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

rizoma in nuce

L'embrió del rizoma es crea per ser el punt de partida, després deixa de tenir importància.

Comunicar-se és compartir??

Us convido a acompanyar-me en aquest fascinant viatge al món de la comunicació

COPIA I ENGANXA

Mitjans de comunicació. Història i Actualitat

Xip to Xip

Bloc de la comunicació

EL PODER DE LES PARAULES

MITJANS DE COMUNICACIÓ: HISTÒRIA I ACTUALITAT

Leer nos hará libros......

Anàlisi i reflexió al voltant dels mitjans de comunicació

Des-Informados

Historia y Actualidad de los Medios de Comunicación

acasadellat

Un espai

(Mass)Media

Mitjans de comunicació i cultura popular

ireneuoc

mitjans de comunicació

bocaorella 2.0

bocaorella 2.0 és un espai de reflexió crítica sobre els mitjans de comunicació. Amb aquest blog tinc la intenció de considerar l'estudi dels mitjans de comunicació com quelcom complex que requereix una visió interdisciplinària. Espero doncs, poder aportar alguna cosa interessant!

El peligro amarillo

Blog dedicat a l'estudi dels mitjans de transport de la informació i la seva posterior percepció com a coneixement. Assignatura Història dels mitjans de comunicació UOC 2014. Albert Güell Juanola

Què passa?

Mitjans de comunicació. Història i actualitat.

wakeupcommunication.wordpress.com/

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Línia Editorial

Mitjans de comunicació, història i actualitat

De Gutenberg a Internet

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Mitjans de comunicació

Recopilem dades per pensar lliurement...

%d bloggers like this: