Wolf, teories, models i evolució

Hem vist en l’entrada sobre Stuart Hall que la percepció de l’esquema comunicatiu era força diferent a la què hem anat veient en altres autors com Lasswell, Lazarsfeld o Habermas. Wolf explica en la seva obra “La Investigación de la  comunicación de masas” aquestes diferències a partir de tres models de comunicació: el de la teoria de la informació, el semiòtic-informacional i el semiòtic-textual. A través d’aquesta divisió podem recórrer la història de la communication research i entendre les tendències dominants dins d’aquest breu però intens camí per les diferents i variades teories que han anat sorgint al respecte

Partim de la teoria que tenim més fresca, aquella plantejada per Hall a través de la semiòtica. La preocupació de l’autor jamaicà envers el procés de codificació i descodificació, la importància del codi en la construcció de significació, l’equivalència d’interpretació del receptor amb la de l’emissor… ens porten a relacionar la seva teoria amb el model semiòtic-informacional. Hall ens parla en tot moment de missatges portadors de significats, que després de ser rebuts són interpretats. A partir d’aquí, tal com ens recorda Wolf, comença un joc amb el nivell d’equivalència entre el significat interpretat pel receptor, i el significat creat per l’emissor.

Aquest model comunicatiu, amb Hall com a referent, veiem que aprofundeix  en l’esquema simple (i inicial) plantejat per la teoria matemàtica de Shannon i Weaver o la teoria de l’agulla hipodèrmica.  Aquestes teories responen, segons Wolf, al model de la teoria de la informació, ja que el seu objectiu principal era optimitzar la transmissió del missatge. Aquí, el significat del missatge no era rellevant per satisfer la seva finalitat operativa (màxima informació, menys interferències i en el mínim temps possible). Wolf ens recorda que aquesta primera aproximació al procés comunicatiu dels mitjans de comunicació va ser el paradigma dominant durant molts anys.

Ampliant el model semiòtic-informacional trobem l’anomenat model semiòtic-textual. Segons aquest plantejament, els receptors no reben un missatge, sinó conjunts textuals, i més d’un alhora. Es tracta d’una evolució considerable des del paradigma informatiu, passant pel model semiòtic-infomacional, ja que el procés comunicatiu ja no es percep com una simple transmissió de missatges, sinó que la relació comunicativa es construeix al voltant d’un conjunt de pràctiques textuals, i on l’emissor i el receptor, ambdós actius, tenen papers asimètrics.

Wolf ens planteja que cada teoria, amb el seu plantejament pertinent, ha anat traçant un tros del camí de l’anomenada “communication research”. Són aquestes diferències teòriques les que han ajudat als estudis sobre comunicació a evolucionar; superant, ampliant, aprofundint… els models precedents, d’acord amb el context social i històric de cada un.

Anuncis
Etiquetat , , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

rizoma in nuce

L'embrió del rizoma es crea per ser el punt de partida, després deixa de tenir importància.

Comunicar-se és compartir??

Us convido a acompanyar-me en aquest fascinant viatge al món de la comunicació

COPIA I ENGANXA

Mitjans de comunicació. Història i Actualitat

Xip to Xip

Bloc de la comunicació

EL PODER DE LES PARAULES

MITJANS DE COMUNICACIÓ: HISTÒRIA I ACTUALITAT

Leer nos hará libros......

Anàlisi i reflexió al voltant dels mitjans de comunicació

Des-Informados

Historia y Actualidad de los Medios de Comunicación

acasadellat

Un espai

(Mass)Media

Mitjans de comunicació i cultura popular

ireneuoc

mitjans de comunicació

bocaorella 2.0

bocaorella 2.0 és un espai de reflexió crítica sobre els mitjans de comunicació. Amb aquest blog tinc la intenció de considerar l'estudi dels mitjans de comunicació com quelcom complex que requereix una visió interdisciplinària. Espero doncs, poder aportar alguna cosa interessant!

El peligro amarillo

Blog dedicat a l'estudi dels mitjans de transport de la informació i la seva posterior percepció com a coneixement. Assignatura Història dels mitjans de comunicació UOC 2014. Albert Güell Juanola

Què passa?

Mitjans de comunicació. Història i actualitat.

wakeupcommunication.wordpress.com/

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Línia Editorial

Mitjans de comunicació, història i actualitat

De Gutenberg a Internet

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Mitjans de comunicació

Recopilem dades per pensar lliurement...

%d bloggers like this: