Jameson i l’ambigüitat postmoderna

La postmodernitat… retornem, un cop més, a la importància de les paraules. Sóm éssers postmoderns, que vivim una època confusa, que fuig de les grans veritats històriques i desconfia dels grans relats omnipresents. Sóm éssers que tendim al a hibridació, preferim l’anomenada cultura popular i relativitzem qualsevol veritat absoluta del passat, descentrant l’autoritat dels experts científics i intel·lectuals. Això és realment així? És tan fàcil definir la postmodernitat? Sóm éssers plenament postmoderns?

Imatge

Jameson analitza el concepte de la postmodernitat, i ens planteja diferents postures envers el mateix concepte, que ens demostren l’ambigüitat i l’abstracció del mateix. Veiem a diferents autors que no aconsegueixen posar-se d’acord sobre l’origen de la mateixa, alguns ens parlen de la postmodernitat com un moviment contrari a la modernitat, i altres com un desenvolupament de la mateixa modernitat. En tot moment però, partim d’un moviment general dins la cultura occidental plenament comercial, o també anomenat de masses, força diferent de les tendències de la cultura classificada com a moderna.

L’ambigüitat dels orígens d’aquesta paraula, també la trobem en les valoracions sobre el mateix concepte. Jameson ens mostra percepcions antitètiques de diferents autors; des de qualificacions que ens plantegen una cultura de mala qualitat, degenerada, fins a altres que exposen un tipus de cultura compromesa amb allò nou, canvi cap a una cultura millor. Aquest autor nord-americà ens recorda que es tracta de valoracions de tipus morals, encasellades en conceptes com el bé i el mal i per tant subjectives.

Tot i l’ambigüitat del concepte “postmodernitat”, hem de procurar, tal com diu Jameson, anar més enllà del bé i el mal, a mode nietszchà, i tenir en compte que ens trobem davant d’una nova tendència cultural occidental, on els conceptes avaluadors com cultura alta i cultura de masses deixen d’existir per fusionar-se. Hem d’entendre la postmodernitat com un model general de cultura,  dins del capitalisme tardà, conseqüència directa de les tendències culturals anteriors. La mal anomenada cultura de masses és ara un nou horitzó cultural, superant l’estigma negativa moderna. La resta, com a bona reflexió postmoderna, resta al nostre criteri. Només nosaltres podem decidir en què creiem i què som.

Imatge

Advertisements
Etiquetat , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

rizoma in nuce

L'embrió del rizoma es crea per ser el punt de partida, després deixa de tenir importància.

Comunicar-se és compartir??

Us convido a acompanyar-me en aquest fascinant viatge al món de la comunicació

COPIA I ENGANXA

Mitjans de comunicació. Història i Actualitat

Xip to Xip

Bloc de la comunicació

EL PODER DE LES PARAULES

MITJANS DE COMUNICACIÓ: HISTÒRIA I ACTUALITAT

Leer nos hará libros......

Anàlisi i reflexió al voltant dels mitjans de comunicació

Des-Informados

Historia y Actualidad de los Medios de Comunicación

acasadellat

Un espai

(Mass)Media

Mitjans de comunicació i cultura popular

ireneuoc

mitjans de comunicació

bocaorella 2.0

bocaorella 2.0 és un espai de reflexió crítica sobre els mitjans de comunicació. Amb aquest blog tinc la intenció de considerar l'estudi dels mitjans de comunicació com quelcom complex que requereix una visió interdisciplinària. Espero doncs, poder aportar alguna cosa interessant!

El peligro amarillo

Blog dedicat a l'estudi dels mitjans de transport de la informació i la seva posterior percepció com a coneixement. Assignatura Història dels mitjans de comunicació UOC 2014. Albert Güell Juanola

Què passa?

Mitjans de comunicació. Història i actualitat.

wakeupcommunication.wordpress.com/

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Línia Editorial

Mitjans de comunicació, història i actualitat

De Gutenberg a Internet

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Mitjans de comunicació

Recopilem dades per pensar lliurement...

%d bloggers like this: