Chomsky i la desinformació propagandística

Vivim en una societat que s’autoanomena de la informació, tot i que Mattelart prefereixi la nomenclatura “Societat dels sabers per a tots i per tots”, pel bombardeig constant i frenètic de notícies, informació… executat sobretot pels mitjans de comunicació. Però tot i la quanitat d’imatges, texts i similars que rebem, sabem que succeeix realment al món? Tenim una visió prou profunda, i exacta de tot plegat? Què veiem i llegim als mitjans de comunicació de masses? D’on surt la informació periòdica a partir de la qual s’articulen els mitjans i les nostres vides?

 Noam Chomsky articula una teoria a través de la qual, i de manera molt crítica, exposa l’estructura econòmica, política i social involucrada en el funcionament dels mitjans de comunicació i que impregna de manera gairebé “natural” la nostra quotidianitat i la dels professionals que hi treballen. A través de cinc filtres, aquest lingüista, filòsof i activista nord-americà, reflecteix uns mitjans de comunicació condicionats pel sistema de la propaganda, sotmesos a la llei del mercat i exposats a interessos diversos. Són aquests cinc filtres els que limiten i controlen la informació que els ciutadans reben i rebran, i per tant, esbiaixen la nostra realitat.

La caracterització dels mitjans de comunicació com una mercaderia o servei més, dins la ferotge llei de l’oferta i la demanda, la cerca constant de beneficis econòmics, la dependència envers els inversors (publicitat, bancs, inversors privats…) i la necessitat constant d’obtenir notícies, són alguns dels elements del sistema que Chomsky descriu. Per aquest autor tot plegat reafirma un sistema basat en campanyes propagandístiques segons els interessos d’una èlit molt reduïda. Els governs i les grans empreses són els que financen i afavoreixen la producció i l’existència dels mitjans de comunicació, i per tant, són aquests els que elegeixen (directament o indirectament) el que ha de ser notícia i el tractament que ha de rebre. El model de propaganda, a través dels seus mecanismes, ajuda a mantenir la seva estructura tal com la coneixem, garantint l’status quo i el poder d’una minoria, mentre que la majoria resta inconscient, i “entretinguda”.

En aquesta entrevista podeu veure el gran Chomsky explicar-ho millor, tot i que és una mica llarga i sense subtítols val la pena sentir-lo i veure’l.

Anuncis
Etiquetat , , , , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

rizoma in nuce

L'embrió del rizoma es crea per ser el punt de partida, després deixa de tenir importància.

Comunicar-se és compartir??

Us convido a acompanyar-me en aquest fascinant viatge al món de la comunicació

COPIA I ENGANXA

Mitjans de comunicació. Història i Actualitat

Xip to Xip

Bloc de la comunicació

EL PODER DE LES PARAULES

MITJANS DE COMUNICACIÓ: HISTÒRIA I ACTUALITAT

Leer nos hará libros......

Anàlisi i reflexió al voltant dels mitjans de comunicació

Des-Informados

Historia y Actualidad de los Medios de Comunicación

acasadellat

Un espai

(Mass)Media

Mitjans de comunicació i cultura popular

ireneuoc

mitjans de comunicació

bocaorella 2.0

bocaorella 2.0 és un espai de reflexió crítica sobre els mitjans de comunicació. Amb aquest blog tinc la intenció de considerar l'estudi dels mitjans de comunicació com quelcom complex que requereix una visió interdisciplinària. Espero doncs, poder aportar alguna cosa interessant!

El peligro amarillo

Blog dedicat a l'estudi dels mitjans de transport de la informació i la seva posterior percepció com a coneixement. Assignatura Història dels mitjans de comunicació UOC 2014. Albert Güell Juanola

Què passa?

Mitjans de comunicació. Història i actualitat.

wakeupcommunication.wordpress.com/

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Línia Editorial

Mitjans de comunicació, història i actualitat

De Gutenberg a Internet

Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat

Mitjans de comunicació

Recopilem dades per pensar lliurement...

%d bloggers like this: